Referat af ordinær generalforsamling 2019 Mørkøv IF Fodbold

Kim Hansson
31. januar 2019 kl. 19:26
Mandag den 28. januar kl. 19:00 i klubbens lokaler.
  1. Valg af dirigent.

Bestyrelsen foreslog Kim Hansson. Kim Hansson sagde ja og modtog valg.

1. Beretning fra formanden.

Frank Saksun oplæste sin beretning.

Tingene går hurtigt i den tid vi lever i, nogen gange er det svært at se tilbage og glæde sig over de ting som lykkedes. Når man er nød til at kigge frem, for ikke at blive sat af.

Verden forandre sig hurtigere end vi kan følge med, det er ikke kun hos os, men mange steder i samfundet. Inde for foreningsverdenen er det, fodbolden og mange af de traditionelle idrætsgrene, som er udfordret. Der har aldrig været flere tilbud om fritidsaktiviteter end vi ser nu. Det er en hård kamp om medlemmerne, hvor vi lige nu er bagud ved halvlegen. Spørgsmålet er hvordan vi har tænkt os at spille 2. halvleg?

Mange af tilbuddene er kommercielle, med lønnede medarbejdere. Vi er frivillige, vi har ikke de samme muligheder, som mange af dem vi konkurrere med. Men det er ikke vores største problem, det er vores tankegang. Der er vi i samme båd som, alle de andre traditionelle idrætsgrene, vi tænker traditionelt. Vi er nød til at udvikle os til, hvis ikke vi skal ende på museum, vi skal finde på noget nyt. Jeg ved ikke endnu hvad det er, men jeg vil bruge det her år på at finde ud af det. Jeg vil indkalde til dialog møder, både internt i klubben og for vores medlemmer og byens borgere. Alle ideer og forslag slag på bordet.

Det var måske en utraditionel indledning på en årsberetning, men jeg tror vi er nød til at tænke i nye baner. Hvis vi forsat skal være et attraktivt tilbud om motion og fællesskab.

Vi er gået tilbage på medlemstallet, både i 17 og 18, men vi er stadig en stærk klub. Med engagerede ledere og medlemmer, vi er et godt tilbud om motion, fællesskab og sjove oplevelser. Det er nogle af de værdier vi sætter højest og arbejder hver dag, for at styrke og forbedre.

Det er ikke alle steder vi oplever tilbagegang, på børnefodbolden har trænere og forældre i 2018 skabt et træningsmiljø, Som har medført en stor medlemstilgang, de har formået at fastholde medlemmerne og udbygge tilbuddet, så vi i dag har en stor og stærk afdeling for børnefodbold. Vores opgave er nu at støtte dem med alt hvad de har brug for, så de kan forsætte det gode arbejde.

Vi har også oplevet en opblomstring på pigefodbolden, hvor vi er gået fra nul til to hold. Der er rigtig mange piger som gerne vil spille fodbold, når det sociale og fællesskabet er  i højsædet. Også her er det vigtigt at få får støttet op om projektet, så udviklingen ikke går i stå. Vi mangler flere trænere og holdledere, da arbejdet ligger på få hænder. Det er rigtig sjovt at træne piger, jeg har selv prøvet det og kan overhovedet ikke forstå. Hvorfor det er svært at finde nogen til den opgave.

Seniorafdelingen fungerer godt, vi har en dygtig og kompetent trænerstab. I både forår og efterår fik vi et stort kuld af meget unge spillere på 16-17 år, op fra ungdomsafdelingen. For de flestes vedkommende har overgangen været en succes, men det er desværre ikke alle vi lykkedes med at få integreret. Da overgangen fra ungdoms- til seniorfodbold kan være for stor en mundfuld. Afdelingen har et godt træningsmiljø, med udfordrende og afvekslende træning, hvor der er plads til alle. Der er stort fremmøde til træning.

Vores oldboys og veteraner er ramt af tilbagegangen på medlemmerne, kvaliteten af spillet er heller ikke hvad det har været. Man kan ikke mærke det hvis man kommer i omklædningsrummet, eller på banen når de spiller. Humøret er lige så højt som det altid har været og sammenholdet er stærkt. Det er sådan det skal være, når de bedste kampe blev spillet for mange år siden. Der er ingen tvivl om moralen er der, man spiller for at vinde, men nogen gange er det sociale vigtigere end selve spillet. De træner ikke så tit, men når de gør det, så er alle velkommen, både senior- og ungdomsspillere møder op, og har en hyggelig aften med de "gamle"

Vi kan ikke eksistere uden støtten fra sponsorerne, derfor vil vi gerne sige tak for støtten i 2018, det betyder mere end i kan forestille jer.

Vi skylder også en særlig tak til Lizzi indehaver af Shell Mørkøv. Efter 40 år som selvstændig, trækker hun sig tilbage til et vejfortjent opium. Det er ikke kun sponsorater gennem mange år vi har nydt godt af, Det er også den varme modtagelse og hyggelige snak man fik, når man kom forbi "tanken" Vi ønsker Lizzi alt det bedste i hendes nye liv som pensionist.

Til vores samarbejdspartnere i Mørkøv hallen og Mørkøv Handels- Håndværker- og Borgerforening. Vil vi gerne sige tak for det gode samarbejde vi har haft gennem hele 2018. Vi ser frem til nye opgaver og udfordringer, vi skal løse sammen i 2019.

Vores sekretær Søren Hansen, træder ud af bestyrelsen efter mange års tro tjeneste. Tak for et solidt stykke arbejde, og nogle gode referater. Din måde at være på er helt speciel og motiverende, vi kommer til at savne dig.

Til klubbens bestyrelsen og træner, lederstab. I gør en forskel, med den indsats og det arbejde i ligger i vores klub. Jeg kan ikke takke jer nok. Med jer i ryggen, stiller vi det stærkeste hold jeg kan forestille mig, når vi sammen skal løse de udfordringer som ligger foran os.

Tak for ordet.

Spørgsmål til indsamling af sponsormidler:

Hvad har vi af sponsor materiale, hvor kan man finde det? og hvad gør vi for at få flere til at støtte op om klubben?

Svar:

Vi har faktisk et fint materiale til sponsorater men det skal være bedre. vi er heller ikke gode nok til at synliggøre det. Det ligger ikke på vores hjemmeside, hvilket er noget vi arbejder på.

Vi har en sponsoransvarlig der laver kontrakterne, men ikke et decideret udvalg. Det er noget vi arbejder på at starte op i februar-marts, der er allerede flere som gerne vil deltage.

Johnny Vind meddeler at han gerne vil være med, når der indkaldes til møde i sponsorudvalget.

Efterfølgende en god debat om mange forskellige ting der er sket i 2018 og hvordan vi kommer godt i gang med det nye fodbold år.

1. Beretning fra kassereren. Aflæggelse af årsregnskab til godkendelse.

Kassereren præsenterede regnskabet for 2018 og konstaterede at der var et underskud på 60.412 kr. Set i lyset af vi havde budgetteret med et underskud på 115.000 kr. så er resultatet tilfredsstillende.

Spørgsmål. til regnskabet:

Har man søgt om tilskud fra diverse fonde eller lignende?

Svar: Udover medlemstilskuddet som vi får hvert år, Har vi ikke rigtig følt vi haft noget konkret, vi kunne bruge i en ansøgning. Vi kan ikke søge om midler til driften. Hvis vi kigger grundigt efter, kan vi måske finde nogle ting i mindre omfang som vi kunne have søgt om tilskud til. Det er noget vi vil have større fokus på i 2019 og fremover.

Herefter en positiv debat om klubbens regnskab.

Formuen er opgjort til 373.303 kr. regnskabet blev godkendt af generalforsamlingen.

1. Fremlæggelse af afdelingens budget for 2019.

Kassereren gennemgik budgettet som indeholdt et lille overskud på 5.500 kr.

Spørgsmål til budgettet:

Der er væsentlige forhøjelser på flere punkter i både indtægter og udgifter i budgettet for 2019. I forhold til 2018 regnskabet. Hvad skyldes det?

Svar: Det skyldes flere ting, som vil vi gerne argumentere for under punkt 6. på dagsordnen. Hvis forsamlingen vil godtage det som et midlertidigt svar?

Det svar accepterede forsamlingen, som herefter godkendte budgettet.

1. Indkomne forslag.

Ingen forslag indsendt til behandling.

1. Fastsættelse af kontingent.

Bestyrelsen præsenterede et oplæg til stigning på kontingentet.

Svaret på spørgsmålet under pkt. 4. budgettet.

1. Merindtægten på posten medlemskontingent, forklares med oplægget til stigningen.

1. Udgifterne på dommerposten stiger med ca. 20% Vi har besluttet at købe dommere til alle 8-mands kampe. Det gør vi for at aflaste de trænere som er ansvarlige for de hold. Det er blevet sværere at få forældre eller andre til af tage fløjten og give en hånd med, når de kampe skal afvikles. Det ligger et stort pres vores trænerne og pludselig bliver det, en sur tjans at være frivillig. Det kan vi ikke acceptere, det skal sjovt at være både medlem og træner i Mørkøv IF. For at sikre det, ser vi ingen anden udvej.

1. Stort fald i indtægterne på sponsorposten. Vores største indtægt, og årsagen til vi i mange år har haft kommunens absolut, billigste fodboldkontingent på børne- og ungdomssiden. Er midlerne vi har modtaget fra Danske Spil. Udbetalingen af midlerne ophørte i 2017 og overgik til det der i dag hedder Foreningspuljen. I 2018 spændte vi livremmen helt ind, for at blive klogere på hvor meget vi skulle regulere kontinentet med i 2019. For at levere et regnskab, så tæt på nul som muligt.

Den redegørelse godtog forsamlingen, som et fyldestgørende svar på det udsatte spørgsmål.

For at få et korrekt billede af hvor vi ligger prismæssigt, lavede vi en undersøgelse på 8 klubber i Holbæk Kommune, i vores område. Ved at sammenligne vores kontingent med deres, foretog vi en beregning, baseret på deres kontingent, med vores medlemstal. Resultatet viste som ventet, at vi var klart den billigste klub. De største prisforskelle lå på børne- og ungdoms taksterne, senior, oldboys og veteran kontingentet lå ikke så langt fra det man betaler andre steder. Bestyrelsens oplæg til regulering på kontingentet, viser at vi ikke længere er den billigste klub, men at vi stadig ligger i den nederste tredjedel.

Bestyrelsens oplæg

1 x 150 kr.

= 150 kr.

April

Oplægget blev godt modtaget, da regnskabet og argumenterne gav mening. Efterfølgende en lang og positiv debat, om fodbold i Mørkøv.

Oplægget blev vedtaget uden forbehold fra forsamlingen.

1. Valg til bestyrelsen samt suppleanter.

Frank Saksun genvælges og fortsætter som formand de næste 2 år.

Søren Hansen afgår som sekretær og Lars Villadsen overtager posten de næste 2 år.

Claus Dahlin og Kim Hansson fortsætter som bestyrelsesmedlemmer de næste 2 år.

Henrik Brandt fortsætter som suppleant.

Brian Marcher er valgt ind som ny suppleant og Søren Hansen udgår helt af Bestyrelsen.

Claus Dahlin har længe forsøgt at finde en, til at overtage posten som ungdomsformand. det er desværre ikke lykkedes. Claus forsætter derfor i bestyrelsen med andre opgaver, han vil stadig stå som kontakt for børne- og ungdoms fodbold. Sådan en kontaktperson skal vi have, men vi er pt. uden en ungdomsformand. Vi leder forsat efter en som vil arbejde for vores unge medlemmer. Det kan godt gøres uden at man sidder i bestyrelsen.

1. Eventuelt:

Der blev spurgt til om vi vil se på mulighederne for at lave et særligt kontingent for de enkelte spillere som kun kan spille et par kampe årligt (klippekort) Det medfører en livlig debat om fordele og ulemper og er det overhoved muligt at passe ind i vores nuværende måde at opkræve kontingent på.

Der blev spurgt om status på Mørkøv Spisehus, undren over åbningstiderne, eller mangel på samme. Der var ingen tilstede som kunne give svar på dette, men det er taget med i Mørkøv IF's hovedbestyrelse, som har båret den videre til halbestyrelsen. Det er den vej det skal gå.

Kim Hansson  takkede for god ro og orden og erklærede generalforsamlingen  for ophævet.

Referent

Kim Hansson